לא מזמן שאלתי את האנשים שעוקבים אחרי בעמוד הפייסבוק של "בישול בזול" מה הם רוצים לראות בבלוג. התשובה שקיבלה הכי הרבה לייקים היתה אוכל מותאם לסטודנטים: כזה שאפשר להכין בקלות, ויותר חשוב - שאפשר לדחוף אותו בקלות לתיק ושישרוד יום שלם של לימודים.

 

אמנם אני כבר לא סטודנטית, אבל סיימתי ללמוד לא מזמן. עוד זכורות לי הרצאות שבהן נשנשתי שקית ברנפלקס עבשים, מקללת את עצמי שהעדפתי להגיע בזמן על פני להשקיע קצת יותר באוכל שהבאתי.

 

הכי גרוע היה כשנשברתי והחלטתי לקנות סנדוויץ' באחת הקפיטריות. הם נראים כל כך יפים ומפתים שם בוויטרינה, אבל בדיעבד אתה מגלה שהוצאת 13

שקל על לחמנייה עם פרוסת עגבנייה, מלפפון וקצת טונה או חביתה קרה. אתה טורף באטרף, מתעלם מהעובדה שעוד 2 דקות השקעה בבוקר והיית יכול להכין אחד כזה בעצמך, ואז... זה נגמר. אתה עומד שם, תוהה אם זה היה שווה את זה והאם זה יחזיק אותך עד התרגול שנגמר בשמונה, או שמא מאוחר יותר תצטרך לקנות עוד סנדוויץ' או סלט. ואם כבר, אולי כדאי לרכוש כעת אייס קפה, כדי לסיים עם קצת מתוק בפה? כך אתה מתגלגל במדרון הקפיטריה החלקלק, ותקציב האוכל שלך תופח בקלות אל מעבר ל-30 שקל ביום. אתה גם רעב, גם עני וגם אכול רגשות אשמה. נהדר.

 

בקיצור, ברור שכדאי להביא כמה שיותר אוכל מהבית. אז הריני להציע לכם את מתכון המאפינס המלוחים החביב עלי, שבו מכינים בלילה בסיסית ומוסיפים לה בערך כל דבר שבא לכם. האפשרויות אינסופיות: ירקות מבושלים או מהירי בישול, זנבות גבינה, עשבי תיבול ותבלינים, אגוזים וזרעים - מה שיש במקרר. זאת דרך נהדרת להיפטר משאריות בכמויות קטנות, ואתם יכולים לגוון כאוות נפשכם, בלי שאלאה אתכם במיליון מתכונים ששונים זה מזה רק ב-3-2 מרכיבים. אפשר ואף מומלץ לחלק את הבלילה לשניים או שלושה חלקים, ולהוסיף לכל אחד מהם תוספות שונות, כדי לקבל מגוון טעמים ממתכון אחד.

 

בלילת המאפינס מכילה שיבולת שועל = סיבים תזונתיים ממלאים, כדי שתישארו שבעים יותר זמן. וזה גם נותן למאפינס מרקם יותר נגיס. אני מכינה את הבלילה עם קמח לבן רגיל, אבל מנחשת שהחלפה לקמח מלא תלך בסבבה אם אתם בקטע. פרוותתי את המאפינס בעבר על ידי החלפת החלב במים. יצא חביב, אבל ייתכן ששימוש בחלב סויה או במשהו בסגנון ינפק תוצאה נעימה יותר.

 

המאפינס האלה מתאימים מאוד גם לאירוח של הרגע האחרון: מרכיבים את הבלילה, קוצצים מעט ירקות וגבינות מסכנים שמתחבאים בירכתי המקרר - ותוך חצי שעה יש לכם כיבוד טעים וחמוד, חם וטרי מהתנור.

 

 

עוד מתכונים מהירים (וזולים!) של בישול בזול:

 

 

מאפינס מלוחים - מתכון בסיסי

 

עלות: כ-6 שקלים לבלילה עצמה. עלות התוספות משתנה בהתאם לבחירותיכם – אני מעריכה שהעלות הסופית תהיה כ-8-6 שקלים, תלוי בכמויות הגבינה ובעלות הירקות.

כמות: 14-12 מאפינס עם תוספות מינימליות, מעל 18 מאפינס אם אתם מפציצים בתוספות.

 

מרכיבים
  • 1/4 1 כוסות קמח
  • 3/4 כוסות שיבולת שועל מהירת הכנה (קוואקר)
  • 2 כפיות אבקת אפייה
  • 1/2 כפית מלח
  • 1/4 כוס שמן (אפשר לצמצם לכף או שתיים אם אתם מקפידים על כמויות שומן)
  • 2 ביצים
  • 1 כוס חלב (אפשר להחליף במים או בחלב סויה לגרסת פרווה)
  • תוספות - ראו פירוט בהמשך

 

כלים
  • תבנית שקעים
  • מנז'טים

 

אופן ההכנה
  1. מחממים את התנור ל-180 מעלות. שמים מנז'טים בשקעים שבתבנית.
  2. מערבבים בקערה את הקמח, שיבולת השועל, אבקת האפייה והמלח.
  3. מוסיפים את השמן, הביצים והחלב, ומערבבים רק עד שהתערובת אחידה (חשוב לערבב כמה שפחות, כדי שהמאפינס יישארו אווריריים ולא דחוסים).
  4. מערבבים פנימה בעדינות את התוספות. יוצקים את הבלילה למנז'טים שבתבנית - ממלאים רק עד לכ-2/3 מגובה המנז'ט. אם יש במאפינס שלכם המון המון תוספות, אפשר למלא עד ל-3/4 מהגובה (כי התוספות לא תופחות, רק הבלילה, ואם יש רק מעט בלילה המאפינס יתפחו פחות).
  5. אופים במשך כ-20 דקות, עד שקיסם שננעץ במרכז המאפינס יוצא יבש.

 

תוספות(!!!)

 

מה שכיף במאפינס הוא שאפשר להוסיף מה שבא לכם, והכמויות לא ממש קריטיות. הנה רשימות תוספות אופציונאליות עם טווחי כמויות מומלצים:

 

  • 2-1 כוסות ירקות: חיים, משומרים, או מבושלים; חתוכים, מגוררים או קצוצים. דוגמאות: עגבניות קצוצות, עגבניות שרי חצויות, בצל מטוגן, עשבי תיבול קצוצים, זיתים פרוסים, תירס (רגיל או גמדי), פלפלים קצוצים, קישוא מגורר, שאריות של ירקות מוקפצים, ברוקולי או כרובית מבושלים (או קפואים ומופשרים), עלי תרד קרועים... באמת שהשמים הם הגבול.
  • 250-100 גרם גבינות: בולגרית או פטה מפוררת, גבינה צהובה מגוררת או חתוכה לקוביות, פרמזן, מוצרלה, צפתית... אפשר גם להוסיף קופסת טונה מסוננת ומפוררת.
  • תבלינים יבשים: בין חצי כפית לכפית וחצי (אם יש לכם עוד המון תוספות שימו יותר, אם יש רק עוד מעט תוספות שימו פחות). אפשר לשים פפריקה מתוקה או חריפה, בזיליקום, טימין, אורגנו, אבקת שום, כמון... אפשר להוסיף גם כמה כפות ממרחים, כמו פסטו, ממרח עגבניות מיובשות או טפנד.
  • 1/2 עד 1 כוס אגוזים קצוצים, כמו אגוזי מלך או פקאן. אפשר גם כמה כפיות/כפות של זרעים, כמו שומשום, קצח או זרעי פשתן.

 

הנה כמה שילובים שאני אוהבת במיוחד:

 

  • מאפינס תירס וגבינה צהובה: כוס וחצי תירס משומר + 150 גרם גבינה צהובה מגוררת + 1 כפית פפריקה חריפה.
  • מאפינס שרי ובולגרית: כוס וחצי עגבניות שרי + 100 גרם בולגרית מפוררת + חופן עלי בזיליקום קרועים.
  • מאפינס שאריות פיצה (אם הכנתם אתמול פיצה, וכמו שאני בדרך כלל עושה חתכתם הרבה יותר מדי תוספות, בטח יש לכם במקרר המון ירקות חתוכים בכמויות קטנות): 2 כוסות ירקות קצוצים שונים: עגבניות, פלפל אדום, בצל סגול, זיתים, תירס וכו' + 100 גרם גבינה צהובה מגוררת + כפית וחצי אורגנו.